Z historie turistiky
Před více než sto lety objevili rakouští a posléze i čeští turisté spící Šípkovou Růženku – malebný kraj ležící
v jihozápadním koutě Moravy, úzkou výseč příhraniční oblasti sledující klikatící se tok řeky Dyje.
Hluboké zalesněné údolí řeky znali důvěrně do té doby jen mlynáři a obyvatelé okolních vesnic, kteří k mlýnům
s nákladem obilí sjížděli křivolakými cestami. Divukrásná řeka, které dali jméno příslušníci keltského kmene
Illyrů, prvního známého národa žijícího na tomto území, tehdy spojovala dvě různá etnika – živel český a
německý.
Patří k nim například:
Obelisk postavený asi v roce 1860 Okrašlovacím spolkem milovníků přírody ve Vranově
k poctě hraběnky Heleny z Mníšku jako projev díků za zpřístupnění Ledových slují.
Mníškův kříž postavený po roce 1846 Helenou z Mníšku
Claryho kříž postavený po roce 1830 Stanislavem z Mníšku
Lusthauz – lovecký zámeček na Braitavě z konce 18. století
Koncem 19. stol. jsou zakládány spolky a kluby zabývající se pestrou škálou činností při propagaci a zpřístupňování
území Podyjí pro účely turistiky. V roce 1878 vznikl např. „Zalesňovací a okrašlovací spolek",
který působil především ve Znojmě a jeho okolí. V roce 1883 byla ustanovena „Znojemská sekce Rakouského
turistického klubu". Její členové provedli první turistické značení v okolí Znojma i Vranova. Vyznačili
např. cestu z Nového Hrádku do Retzu, z Čížova na Ledové sluje a vybudovali cestu z Popic k Sealsfieldovu kameni.
Již v roce 1900 se turisté mohli těšit z prvních turistických průvodců: „Znojmo – Vranov –
Bítov“ od pana Pětníka a „Führer von Znaim, Retz und Umgebung“ od pana Herbsta.
Po roce 1918 bylo Podyjí rozděleno státní hranicí oddělující dva samostatné, nově vzniklé státy. Oba břehy Dyje
byly však i nadále v těsném kontaktu bez narušení kontinuity společného vývoje. Toto období je
charakteristické zvýšeným zájmem široké veřejnosti o turistické využívání Podyjí. Tramping – jako specifický český
rys a způsob pobytu ve volné přírodě – dal podnět ke vzniku několika trampských osad přímo
v údolí Dyje.
„Klub Československých turistů ve Znojmě" vznikl v roce 1919 a vytknul si za cíl „směrovat proud
turistů do Podyjí, aby tento kraj národně a turisticky pozvedl". Klub zřídil turistické noclehárny ve Znojmě a na
Novém Hrádku. Členové vyznačili např. dálkovou trasu ze Znojma do Jihlavy (tato trasa procházela Novým Hrádkem,
Hardeggem a Vranovem). Vydával turistické průvodce, publikoval v novinách a časopisech. Nad Znojmem byly
vybudovány dvě plovárny. Občanská na levém břehu Dyje a vojenská na břehu
protějším. Sloužily široké veřejnosti až do roku 1966, kdy byla napuštěna znojemská přehrada.
Rozvoj turistiky pokračoval až do roku 1948, kdy se Podyjí v důsledku neblahých politických změn začalo
postupně uzavírat. Brzy se Podyjí stalo zemí neznámou a nepřístupnou. Řeka Dyje již nespojovala, ale rozdělovala.
Železná opona na mnoho desetiletí znemožnila normální život mezi sousedy z levého a pravého
břehu Dyje. Lidé zapomínali na údolí Dyje mezi Vranovem a Znojmem. Postupně byly totálně zničeny objekty všech
mlýnů na řece Dyji. Dochovala se jen torza některých mlýnských zařízení. Znásilnění krajiny bylo završeno zřízením
a provozováním Mašovické střelnice, jejíž dopadová plocha ohrožovala turisty na životech i na
vzdáleném pravém břehu v okolí Sealsfieldova kamenu.
Cesty zarostly a vzpomínky mizely se svými nositeli. Na konci osmdesátých let již nebylo mnoho těch, kteří
pamatovali návštěvu hospůdky v Hardeggu či turistickou noclehárnu na Novém Hrádku. Terra incognita -
vymazaná z turistických map a průvodců.
Pouze v malé části západně od Znojma zůstaly zachovány dva okruhy na levém a pravém břehu, oba cca 10 km
dlouhé. Ty umožňovaly navštívit dvě tradiční vyhlídková místa nad Dyjí – Králův stolec a Sealsfieldův kámen.
Rok 1989 smetl železnou oponu a s ní i všechna předchozí restriktivní opatření. Území Podyjí
se otevřelo pro tisíce návštěvníků. Správa Národního parku vybudovala či obnovila velké množství
historických, technických i přírodně krajinářských staveb, které slouží turistické veřejnosti – mosty, lávky,
přístřešky a vyhlídky. Rekonstrukcí cesty přes Šobes byly propojeny turistické stezky na pravém a
levém břehu řeky Dyje. Ve spolupráci s tehdejším Památkovým ústavem v Brně byla
zpřístupněna zřícenina Nového Hrádku. Mimořádně vyznamné bylo obnovení přechodu
v Hardeggu. Výsledkem výborné spolupráce s Klubem českých turistů je dobře značená síť
turistických stezek pro pěší a cyklisty, která zpřístupňuje poměrně velkou část Podyjí a umožňuje tak naplnění
výchovných, vzdělávacích, ale i přirozených etických a estetických potřeb turistické veřejnosti.
Autor: Petr Lazárek