Podyjí chrání krutý i spravedlivý Lesan
20 LET NÁRODNÍHO PARKU PODYJÍ - Podyjské pověsti zaplňují region mytickými postavami i zaniklými pevnostmi. Z paměti lidí ale pomalu mizí.
Fantazii Znojmáků vždy jitřil pohled na Obří hlavu. Z místa, které je dnes zatopené Znojemskou
přehradou, vypadal tento skalní útvar jako živý obličej. Badatelé v ní hledali monumentální sochu prehistorických
obyvatel Podyjí nebo do ní vkládali zhmotnění starogermánských mýtů. Geologové ale tvrdí, že vznikla na základě
přirozených přírodních procesů. FOTO/REPRO: Archiv Správy Národního parku Podyjí
Lesní duch Lesan, zlá královna Helena z Kraví hory, zkamenělé ovečky na Hradišti nebo vodní víla Tajana.
Krajinu Národního parku Podyjí zalidňují po staletí postavy z pověstí plných vášnivé lásky, zrady i lidské
zloby. Objevují se v nich čerti a ďáblové i zvláštní přírodní útvary jako Obří hlava nebo Ledové sluje,
které vzbuzovali zvědavost místních obyvatel. Od dvacátého století se tyto příběhy z paměti lidí ale pomalu
ztrácejí. O jejich uchování se pokoušejí badatelé dodnes.
Hlasy mrtvých dětí
Fantazii Znojmáků od nepaměti jitřila Obří hlava na levém břehu Dyje nedaleko dnešní znojemské přehrady. Právě
voda přehrady ale zatopila místo, ze kterého pohled na skalní útvaru na hradišťských terasách udělal živý
obličej. V kámen se tu podle pověsti proměnil pán hradu Rabštejna Žibřid. Hrad údajně stál na stejném
místě. Znojemští loupežníci krutě popravili jeho otce. Žibřid zbaven smyslů se vrátil do svého sídla a
v šílenství povraždil své tři děti. V nehybný mrtvý kámen se proměnil ve chvíli, kdy se chystal zabít
své čtvrté dítě. „Jeho hlava - Obří hlava - hledí dnes zachmuřeně ke znojemskému hradu. Za temných
nocí její oči hoří krví a zalesněná úbočí dyjských strání znějí kvílením mrtvých dětí," napsal do své sbírky
znojemských pověstí Eduard Krechler.
Badatelé v Obří hlavě v minulosti hledali monumentální sochu prehistorických obyvatel Podyjí nebo do ní
vkládali zhmotnění starogermánských mýtů. Geologové ale tvrdí, že vznikla na základě přirozených přírodních
procesů.
Zkamenělé stádo na Hradišti
Nedaleko hradišťského hřbitova se nachází místo, kterému se říká U oveček. Poznáte ho podle „stáda" bílých kamenů,
z nichž jeden je větší. Nikde v okolí nic podobného nenaleznete. Podle pověsti připomíná
místního pastevce, kterého tvrdě zkoušel osud. Jako dítě osiřel a lidé na Hradišti si z něj udělali místního
otloukánka. Když se stal pastevcem, tak se nepřátelství místních ještě stupňovalo. Rozháněli mu stádo na pozemky
farmářů a pak na něj žalovali. Pastevec zatrpkl a nedokázal pochopit, proč v tak krásném kraji žijí tak
zlí lidé.
Lidská nevraživost z něj udělala také zlého člověka a svým trýznitelům se na sklonku svého života mstil. Jako
stařec si přál, aby věčně zůstal na své pastvině a stal se tak bolestnou výčitkou všem, kteří za živa pro něj měli
jen pohrdání a srdce tvrdé a bezcitné. A to se mu i splnilo.
Poklad kruté kněžny Heleny
Pikantní příběh se váže ke Kraví hoře. Byla podle pověsti sídlem kněžny Heleny, pyšné panovačné ženy tvrdého
srdce, nelítostné nepřítelkyně všech mužů. Ta měla svůj srub na břehu jednoho z jezer, které podle pověsti
na Kraví hoře tehdy byly. Muže, kteří se ucházeli o její lásku, často našli rybáři utopené. V ruce všichni
nešťastníci drželi větévku růže. Podobný osud stihl i dva bratry Vruta, syna jednoho z nejstarších podyjských
rodů. I on ale o lásku kněžny usiloval. Ta mu ji opětovala, ale jen do chvíle, než se mladíčka nabažila. Když si Vrut
uvědomil, jaký osud ho čeká, rozhodl se o svůj život bojovat. Nezemřel tak jenom Vrut ale spolu s ním se hladina
uzavřela i nad krutou Helenou a celým jejím sídlem. Do měkkého dna jezera se skryl i kněžnin poklad. Podle pověsti ho
dodnes střeží žába se zelenýma svítícíma očima.
Lesní duch Lesan
Podyjí má také v pověstech svého lesního ducha. Jmenuje se Lesan a žil ukrytý v podzemí. Právě jemu musely
místní rody, když vyklučily část jeho lesa, dávat pravidelné desátky. Za to lesní duch chránil jejich majetek proti
ohni, vodě a přírodním katastrofám. Rád se toulal i po místních polích a tak mu čeleď někdy říkala Obilníček.
Hodný duch Podyjí se ale dokázal proměnit ve ztělesněné zlo, pokud svoji desetinu úrody nedostal. Nešťastné
rody pronásledoval krutým počasím i únosy nejkrásnějších žen. Ve zvyku měl ale i odpouštět a pomáhat těm, které
stíhal krutý osud.
Dobří hadi
V místních pověstech se objevují i zvířata. Příznivě jsou v nich
zobrazována i taková, u kterých bychom to úplně nečekali. Domy v Podyjí chránili dobrodějní hadi.
Podle pověstí jim lidé říkali „domácí hádek". Skrýval se ve sklepě, komoře nebo pod dutým prahem dveří. Ze svého
úkrytu vylézal jen proto, aby pátral po něčem k snědku. Hádek se nesměl z domu vyhnat. Přinášel mu totiž
štěstí, zdraví a hojnost.
Podobně jako hradišťské terasy nebo Kraví hora, lákají k vymýšlení pověstí i další místa. V Ledových
slujích například sídlí nymfy kožešničky. Jejich ledový ráz jim dal zlý obr Mráz. Na Býčí skále se zase pomstil
rozzuřený býk svému krutému pánovi. Ďáblové a čerti řádili nedaleko Králova stolce.
Pověsti Znojemska sesbíral jevišovický rodák Eduard Krechler a na konci padesátých let 20. století publikoval
například ve sborníku Vlastivědného kroužku při Jihomoravském muzeu. Přímo ve věnování pak autor upřesnil, komu
jsou tyto zapsané pověsti především určeny. „ Všem kteří milují její (Dyje) půvabné úvodí i plodivou sílu úrodné
země a zvláště všem novousedlíkům, aby poznáním duchovních plodů prostého lidu i dějů minulých
přilnuli a důvěrněji se sžili s místy, která jsou jejich novým domovem." Lidovou tradici a ústní předávání
pověstí totiž ve dvacátém století zpřetrhal nejdříve odsun místních německy mluvících obyvatel a poté příchod nových
usedlíků.
Autor David GRossmann čerpal ze sbírky „Dyje vypráví" Eduarda Krechlera